Sunday, December 21, 2008

وبعد تفكييير كثييير

تغيبت في الأشهر القليلة الماضية لأنني كنت أتصارع مع عفاريتي الخاصة والتي تتمثل في ستة أحرف وعلامة تعجب: وبعدين! امتلأت بشعور حتمية انتهاء الأشياء وعدم جدواها بما أن "شعل واشتغلت.حب وحبيت.. كتاب ونشرت.. جواز واتجوزت.. أولاد والحمد لله ربنا رزقني بتميم" وبأن الخطوة البديهية الوحيدة بعد هذا هي "روحي موتي بقى" وهي خطوة مقنعة جدا لأنثى لديها استعداد فطري للتقوقع ومرت بفترة لا بأس بها من اكتئاب ما بعد الولادة..


لكنها "المقاوحة" يا اعزائي.. المقاوحة التي تدفعني للتمرد على هذا كله ولكتابة هذه التدوينة الساعة الرابعة صباحا (أي بعد نوم تميم بساعة).. ورغبتي أيضا في الحكي عن تجربة الأمومة الجديدة وفي استخدامها كمصدر للإلهام لأنها –الأمومة- أصبحت معظم ما يشغلني الآن وهي ما "يحدث" في حياتي هذه الأيام .. ولأنها –الأمومة برضة- تجربة تستحق أن تُعاش وأن يكتب عنها..


لا أطمح في الكتابة عن تجربتي كمثال يحتذى به وأنا لا أدعي كوني أما مثالية لا سمح الله.. سأحدثكم فقط عن تلك التجربة الإنسانية المدهشة.. حلوها ومرها.. عن الفرح والسعادة ..وعن الكوابيس والخوف.. عن القلق.. عن الصبر.. عن المهام الجديدة.. والمشاعر الجديدة..


عن ضحكة تميم.. عن نظرته لوالده.. وعني وعنه.. وعن بيتنا الذي تغيروصار أكثر دفئا ..بعد أن شرفنا تميم

24 comments:

Michel Hanna said...

مبروك المدونة الجديدة، وعود أحمد، وصباح الفل!

Michel Hanna said...

وبالمناسبة دي أحتفظ لنفسي بشرف أول تعليق على الإطلاق في المدونة :)

ست البيت said...

تاني تعليق
هييييييييييييييييييه

عود أجمل وإطلالة مشرقة
أعتقد أني سأجد غادة أخرى ليست مع نفسها أبدا
وليس وحيدة في بلد مزدحم

Dina El Hawary (dido's) said...

أخيراً
:):)
في انتظار الكلام العميق عن التجربة التي تستحق التعبير عنها

وتعيشلنا المقاوحة

FrUiTa said...

جميلة جدا مدونتك ومدونة ابنك أيضا .. أعتقد أنها أجمل هدية ممكن أن تهديها لتميم عندما يكبر

عجبتني الفكرة أوي وأثرت فيا اوي اوي

ربنا يخليلك تميم وتفضلي تكتبي على طول يا رب

تحياتي

محمد عبد الغفار said...

بدايه كتاب جديد ناجح انشاء الله

Lasto-adri *Blue* said...

يلا بقى!
كفايا وبعدين..

شيماء سعد said...

الف مبرووووووك على البيبى وعلى المدونة الجديدة
وربنا يخليهولك ويجعلة الولد الصالح
انال اول مرة ادخل مدونتك وبجد جميلة قوى ما شاء الله
حبيت اكون رققم سبعة فى التهنئة على المدونة

د. إيمان مكاوي said...

ألف مبروك على المدونه الجميله
إحساس الأمومه شيء جميل ..ومجال المرأه ممكن تطلع كل ما عندها من مشاعر حلوه فيه
لكن نصيحة أخت ياريت ما تسبيش الأمومه وحياتك كزوجه تصهرك في الأخرين ..حتى تجدي نفسك تبحثي عنها من جديد
مش هتصدقيني لو قلت لك إني إفتكرتك من 3 أيام وقلت لنفسي هي راحت فين ليه إنقطعت عن الكتابه ..ياترى إكتفت بإلي وصلت ليه ..ولما لقيت البوست بتاعك فرحت عرفت إنك هتنفضي من نفسك إحساس التقوقع داخل حياتك الجديده وهتبدعي من تاني
يارب أشوف كتاب ليك من جديد قريبا
تحياتي

Dalia said...

can't wait to read :)

Unknown said...

سعدت كثيرا بهذه المدونة الجديدة وساتابعها بشغف ربما يفوق شغفى بمدونة مع نفسي ربما لاننى ام جديدة مثلك واشعر بان التجربة بالفعل تستحق التامل بكل المشاعر وال ups & downs التي تحملها سواء مع الزوج الغلبان الذى يجد نفسه_بعد ان كان مركز الاهتمام والتدليل من قبل_ بالكاد يسترق هو وزوجتة بعض اللحظات التى يحاولان استعادة فيها احساس القرب والرومانسية التى كانا يعيشانها من قبل..وسرعان ما تنتهى تلك اللحظة ربما قبيل البدء بسبب بكاء الاستاذ الذى استيقظ على سهوة..

اما التجربة مع الطفل فانا اعتبرها من اروع واجمل و أثرى التجارب التى يمكن ان تعيشها اى انثى..لذلك هرولت مسرعة الى مدونتك الجديدة بعد ان اخبرتنى بها صديقتى العزيزة جدا "فيونكة خضرا"..

مبروك ومستنية أول بوست :)

Dharma said...

am soooooooooo happy to read ur new post and felicitation pour "ma3 tamem"
wa7shtony awy ento el 2
w hamoot w ashoof tamtoma
bgd bgd u inspire me alot
ya 7abza law teftekrena 7adrtk

luv u both
ciao

Zianour said...

mabrouk 3ala elmodawana
wi montazera 7kayatek elgamila
wi bravo 3la el3awda
wel kadem a7la
bosy Tamim bosat kitira

wi kalimih keteer e7ki loh kol 7aga
standaheshi men elnatiga
:)))

Anonymous said...

مبــروك ع المدونة الجديدة

وربنا يخليلك تميم ويباركلك فيه

في انتظار حكاوي تجربة الامومة وأمرنا لله :)

Amira said...

ايه يا بنتي
يلا مستنيين الجديد
مبرووك

أحمـــــد علـــــــى said...

أختلف معك فى الرأى..فأنا أرى أنك ستكونين أما تقترب من المثالية..يكفى أنك قدمت لولدك ثلاث هدايا قبل أن يعى شيئا من عالمه.. أما رائعة.. أبا أظنك اخترتيه جيدا.. ومدونة باسمه :D
أما بالنسبة للمودنة الجديدة فأعتقد أنها ستكون كتابك القادم إن رعيتهاحق رعايتها..فأغلب من يكتبون عن الأمومة والطفولة هم أطباء نفسيون أو علم إجتماع.. أنت ستكتبين بحس الأم المثقفة المحبة الواعية.. وبالتأكيد لن تنقصك أدوات الكتابة وحرفيتها
تحياتى وفى انتظارك

شهد الكلمات said...

مبروك يا دودي علي المدونة الجديدة
و يارب يبارك لك في تميم و يملى حياتك دفا و سعادة

كل سنةو انتي طيبة

تحياتي

Ola said...

3'ebty 3alena awiiii

yalla ba2a 3ayzeen neshof elnashat w nesma3 a7la elkalam 3ala tameem .. rabena ye5alihoulek w ye5aliky leena w tomte3ina dayman :)

esTeKaNa said...

هذه المرة الاولى لي في مدونتك
!!
اسلوبك سلس وممتع
شعرت وكأني أقرا نفسي بعد كم سنه
:)
الله يحفظ لك تميم
ويبارك فيه
وبعدين؟
بعدين ستكون لتميم
كيف تربينه
ويكبر امام عيونك
ويكون كل تقدم في حياته هو فرح لقلبك وانجاز يضاف اليك
:))

سقراط said...

دى تانى مرة اكتب فيها تعليق فى مدونتك
انا مش فاكر انا كتبت ايه المرة اللى فاتت
بس فاكر انى كنت معجب جدا بكتابتك
المرة دى بقي
انا عاوز اسجل اعجابي بشخصيتك كمان
يمكن يكون ده كلام غريب
خصوصا ان قريت لك مرتين بس
بس انا بدعي انى عندى نظرة خاصة وفاحصة فى البني ادميين
ومايغركيش الـ 21 سنة
اما بالنسبة لتميم
ربنا يخليهولك يارب ويبارك لك فيه
عاجبانى قوي فكرة المدونة الجديدة
وان شاء الله تشوفي تميم وهو بيكتب فيها
وكفاية كده عشان طولت
سلام

Ghada said...

باعتذر عن التأخير في الرد.. كنت عاوزة ارد لما أكتب حاجة جديدة :)

ميشيل:
صباح النور والشرف لينا يا فندم

ست البيت:
لا مش وحيدة خالص.. دانا عايشة في هيصة! تابعيني وانتي تعرفي

دينا:
تا تعيش
:)

fruita:
آمين ومتشكرة على الدعوة الحلوة دي.. يارب المدونة تعجبك

محمد عبد الغفار:
كتاب مرة واحدة.. أنا باكتب هنا عشان ما أصديش ! ودي أهم حاجة :))

لستو:
اديني كتبت اهو.. بالرحة يا معلم :)!

Ghada said...

شيماء:
منورة ويا رب تفضلي متابعة

أم البنين:
كلامك جه على الوتر.. فاهمة كل كلمة والله
ادعيلي إن ربنا يثبتني.. أنا لو مانصهرتش.. البيت هايكون أحسن.. مش العكس

داليا:
مستنية رأيك طبعا يا جميل :)

ريهام:
ده كلام يستاهل مدونة :)) أنا سعيدة بردود الافعال الايجابية دي.. أنا مش لوحدي يا ناس :)!

Ruty:
عاوزة اشوفك.. بس كده

Zianour:
تصدقي إني كنت بافكر فيكي وأنا باعمل المدونة دي.. قلت يا ريت تيجي تزورني فيها ونعمل كده رابطة للأمهات البلوجاويات :))

بوست لك تميم
:)

سمو الأمير:
ايوه كده... اسمعوا واعوا :)

فريدة:
الله يبارك فيكي ومستنية رأيك

Ghada said...

أحمد علي:
مش عارفة أقول إيه بجد.. هو ده بالضبط اللي كان في بالي.. أكتب عن التجربة من وجهة نظر اللي عايشها.. أنا عندي كتب كتير كتبها دكاترة وعلماء نفس.. أنا نفسي أعمل حاجة إنسانية..كل الناس تقراها.. مش شرط الأمهات أو المتجوزين

يهمني إنك تتابعني فعلا :) وشكرا ليك

شهد الكلمات:
وانت طيبة وكل اللي بتحبيهم بخير:) والله يبارك فيكي

Ola:
معلش اعذريني.. اخدت وقت على بال ما كتبت البوست.. الطلعة الأولانية بتبقى صعبة انتي عارفة

سعيدة بيكي :)

estekana:
أنا سعيدة جدا لإنك تابعتي البلوج بالرغم من إنك مش بتمري بالتجربة دي.. اتمنى تفضلي تتابعيني على طول
منورة


سقراط:
أخجلتم تواضعنا.. ياااه.. تميم نفسه يكتب فيها؟ طب يتعلم يقول "ماما" حتى أنا موافقة.. يمكن تنقرض المدونات على ايامه ويكون فيه حاجات أحدث :) مين عارف

سعيدة بمتابعتك

أميرة على قلب أحبابى said...

مبروك عليكى تميم يا أم تميم
عيشى احلى تجربه فى حياتك